Monday, November 07, 2011

Happy Engagement Anniversary..



Alhamdulillah. Hari ini genap setahun ikatan pertunangan kami berdua dan kini kami telah pun disatukan dengan ikatan pernikahan yang sah. Alhamdulillah. Terima kasih Allah, emak, adik beradik, umi ayah dan adik beradik ipar.

Ada kisah di sebalik majlis pertunangan kami ini. Pada mulanya.. hajat emak hanya ingin datang mengenali keluarga bekas tunang saya dan kini telah memegang sebagai status isteri saya. Tapi bila difikir-fikirkan balik, tidak elok datang dari jauh tapi tiada apa-apa persiapan. Perancangan kami berdua tidak mahu ditunangkan. Kalau boleh mahu disatukan terus jika diizinkan kedua belah pihak keluarga. Bukan apa, jarak dan waktu kami tidak sama. Saya di Johor dan isteri bekerja di Kuala Lumpur. Majlis yang akhirnya menjadi majlis sarung cincin ini juga semuanya tidak disangka. Nasib masa tu saya membawa baju melayu ungu.. last-last minit isteri saya cakap yang ayah nak sarung cincin untuk saya.

Saya dengan tak malunya masuk ke dalam rumah mendengar perbincangan antara kedua keluarga. Memang tak malukan?? hahaha. Sepatutnya pasangan lelaki mana boleh datang. Itu kata orang. Tapi mak dan pakcik kata masuk je. Tak salah pon dalam agama> Sekurang-kurangnya kalau ada apa2 bantahan saya boleh ajukan terus.. Ceh.. bila dan duduk depan bakal ayah mertua dan kini telah pun menjadi ayah saya, mana berani nak bantah kan? Ikut je la cakap orang tua.. Insya Allah ada keberkatan nya.

Perbincangan antara keluraga tidak meyebut langsung pasal tarikh pernikahan. Yang penting jangan tunang lama-lama. Kalau dah ready, jalan terus je... hahaha. Cuma bila ayah mertua saya tanya bulan 5 ok? Saya bagi isyarat ok! ayah cakap, pasal tarikh dia serahkan pada saya dan isteri untuk bincang bersama. Hoorey... ayah kata pilih tarikh yang senangkan kedua-dua belah pihak.

Alhamdulillah, majlis yang cukup simple dan hanya dihadiri keluarga terdekat ini akhirnya kami telah disatukan sebagai pasangan suami isteri yang sah.

Terima kasih buat emak, Hjh Hindun binti Hj Mimfari, ayah mertua Hj Ab, Rashid bin Yaacob, Ibu mertua, umi Hjh Azizah binti Md Nooh, adik beradik yang saya sayangi. pakcik dan makcik yang membantu dan tetamu yang hadir. Saya tahu pada majlis pertunangan kami, ada kawan dan kenalan yang berkecil hati kerana tidak memaklumkan pada mereka. Bukan kami merahsiakan cuma biarlah majlis pertunangan ini diketahui oleh kaum keluarga dan saudara mara yang terdekat dulu.

Tidak mengapa jika saya dikata, tetapi di mana pula mahu diletak sabda Nabi,


“Rahsiakan tentang hal pertunangan dan hebahkan hal perkahwinan”

Saya petik penulisan dari Abu Saif yang menyatakan :
Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-’Adawi ‘ala Sharh Mukhtasar Khalil.


Kerahsiaan pertunangan itu juga menjadikan kita terkawal dari berkelakuan seperti sudah bersuami isteri kerana hakikatnya seorang lelaki dan perempuan yang bertunang, masih asing dan sedang berada di medan ujian mengawal diri dan bijak mengatur komunikasi dengan pasangan yang bakal menemani hidup… selama-lamanya sampai mati.



See.. baju tunang kami diguna pada hari raya. Walau warna ungu kami tidak sama.. Tetapi kami tetap kelihatan happy kan? hehehe


Terima kasih kepada bekas tunang saya yang sama-sama menjaga diri dalam tempoh masa pertunangan kita. Kepada bekas tunang dan kini telah pun menjadi isteri saya, terima kasih atas pengorbanan dan kesediaan berkongsi hidup bersama saya. Kesederhanaan menjadi daya penarik antara kita berdua.

Sunday, October 30, 2011

6 Bulan sudah

Alhamdulillah.. genap sudah 6 bulan ikatan perkahwinan kami. Awal 3 bulan perkahwinan memang banyak cabaran. Itu isteri saya yang kata. Saya rasa begitu tapi tak luahkan pada isteri dulu. Nak tunjuk ego pada isteri kononnya. hahahaha

3 bulan pertama memang banyak cabaran dan dugaaannya. Masa ini lah baru nak kenal dan tahu rentak pasangan masing-masing. Isterilah yang banyak bersabar. Cara saya menggosok baju bagaimana pun dia ingin turuti demi mahu menjaga hati saya. Masak nak rasa apa pun dia akan tanya pendapat saya. Minum nak manis lebih atau kurang pun dia juga tanya pendapat saya. Terima kasih isteri kerana bersabar dan terima kasih juga kerana berjaya menaikkan berat badan saya sebanyak 8 kilo selepas berkahwin. OMG!.

Sedangkan lidah lagi tergigit inilan pula pasangan suami isteri kan. Yang saya dapat pelajari, bila isteri komplen itu ini, suami kena diam dan dengar dan bila suami komplen itu ini, isteri juga kena diam. Kena fikir positive apa yang dikatakan.

Sentiasalah berdoa supaya keharmonian keluarga sentiasa dapat kita pupuk hingga ke akhir nafas.Hidup saling melengkapi adalah tunjang kesempurnaan.

Terima kasih sayang..

Gambar 2 bulan selepas kawin. thanxs to mansur and is sbb jd photographer suka2 kami. Kami takde OP sendiri. Wife pon pakai lipstic je sbb tak pakai mana2 MUA. haha

Friday, September 16, 2011

4 Bulan yang lalu...

4 bulan yang lalu...
27 Jamadil Awal 1432

27 Jamadil Awal 1432


24 Jamadil Akhir 1432..

Doakan kebahagiaan kami hingga ke syurga.

"Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami agar isteri kami anak kami dan anak cucu kami menjadi penyenang hati kami dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.."-Al-Furqan :74

Saturday, May 28, 2011

♥ SAVE THE DATE 28.05.2011

Dear beloved friends, bloggers, ex-colleagues & et all,

You are cordially invited to celebrate the wedding uniting Saiful Bahri & Siti Nor Sakinah on Saturday, 28 May 2011.

P/S: Do leave ur address if u want the invitation card ya :)

See u there...

AIE ENA

Tuesday, February 15, 2011

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails