Thursday, April 08, 2010

Dunia..Dunia..Dunia

Kalian pernah bertanya apa yang kalian mahu dalam hidup?
Mahu bahagia atau mahu dikelilingi wang?
Mahu berusaha atau mahu bergantung harap?
Kalian rasa kalian individu yang berdikari?
Sungguh kalian berdikari?

Antara….
Dunia,
Ukhrawi,
Material,
Kemewahan,
Kecantikan..

Mana yang kalian akan pilih? Keseluruhannya manusia di muka bumi ini akan memilih kesemuanya. Ingin rumah yang besar, kereta yang mewah, rupa yang menarik, duit yang banyak dan segala-galanya.

Manusia…sering sahaja alpa jika diri diperalat dengan kebendaan..nafsu sampai sanggup hilangkan kepercayaan diri.

Mampukah wang untuk membeli nilai sebuah cinta? Mampukah wang menjamin kebahagiaan? Arghhh..aku tak yakin semua itu. Dunia sekarang makin dahsyat..maksiat, pembuangan bayi semakin menjadi-jadi. Mungkin mereka berasa agung dengan apa yang dilakukan..

Kalian rasa kalian cantik?
Atau jiwa kalian cantik?
Mana satu kalian mahu?
Dua-dua?
Kalau dua-dua mahu kenapa kita tak cantikkan jiwa kita dahulu?
Kalau jiwa dah cantik, aku yakin rupa juga akan kelihatan cantik secara semulajadi.

Takut susah?
Takut tak cukup duit?
Takut rumah orang lagi besar dari rumah kita?
Takut kereta orang lagi mewah dari kereta kita?
Usaha! Kerja! Tawakal. Sendiri. Atas diri sendiri.

Takut tak kalau jiwa orang lagi kaya dari kita? Pernah tak otak kita fikir sampai macam ni? Jawapannya pasti TIDAK!

Tak kaya? Nak kaya macam mana lagi?
Tak senang? Nak senang macam mana lagi?
Tak cantik? Nak cantik macam mana lagi? Tak tampan? Nak tampan macam mana lagi?

Tak sudah? Tak sudah-sudah. Kan?

Semuanya pilihan fizikal. Just external.

Yang penting adalah akhlak dan budi bahasa kita. Kaya macam mana pun kita, cantik atau tampan macam mana pun kita, kalau takde akhlak yang baik, kita dikira gagal!

Apakah hanya kaya dari ertikata kebendaan yang mampu menjadi tunjang kebahagiaan kita? Adakah kita mampu gembira dengan kenyataan ini? - Ada duit, kita akan rasa dunia kita yang punya. Kalian mampu dan yakin dunia ini kalian yang punya? Kalau iya, Astaghfirullah..kita dah di penghujung dunia. Masih tak percaya lagi? Dah banyak tanda-tanda awal yang Allah bagi…namun kita sering alpa..sering sahaja berseronok di kala kita diberi kesenangan.

Rasa letih dan hendak pejamkan mata. Aku dah penat. penat bermain dengan macam-macam emosi. Aku nak fikirkan sesuatu yang jitu. Yang padu. Yang asal. Aku nak fikir & buat sesuatu yang menyuap jiwa aku. Yang memberi makan pada jiwa aku. Yang memberi makna pada hidup. Yang memberi erti sebenar keberkatan.

Aku mahu itu.

Aku ada duit, tapi tak kaya.
Aku ada rupa, tapi tak cukup tampan.
Aku ada kerjaya, tapi tak popular.
Aku ada perut, tapi tak ada 6 pack.

Aku cuma...
Ada jiwa, yang tak ada definisi. Tak ada bentuk. Tak ada warna. Tak ada jawapan. Tapi ada rasa kasih, sayang & tanggungjawab.

Ma'assalamah. Sayang aku tidak akan pudar.

2 comments:

sharamli said...

kita memang xpernah puas dengan apa yg kita ada..kadang2 kita xsedar yg kita xjadik diri kita sendirik sbb telalu nak kejar sesuatu yang ad kat 0rg lain tp xde kat kita..

CaMaRPuTiH said...

entry aie tiba-tiba ada persamaan dengan entry yg baru akak buat.

bila rasa tersasar... merenung jauh ke dalam diri.. mencari sesuatu yang mampu membawa diri ke dalam jiwa walau tak ada definisinya.

setidaknya kita nmpk tompok hitam yg melekat didinding hati...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails