Sunday, August 29, 2010

Muhasabah Diri

Pejam celik pejam celik Ramadhan semakin dekat untuk meninggalkan kita. Masih ada peluang lagi ke untuk kita berjumpa dengan Ramdahan pada masa akan datang? Wallahualam.

Salam buat semuanya,

Dalam sisa-sisa Ramadhan yang masih tinggal ini, masih banyak lagi yang yang perlu diperbaiki. Dalam erti kata, aku takut tidak berjumpa bulan buat Umat ini nanti.

Semalam aku kerja membawa Kimi. Ya! semangat aku ke kerja memang semakin berkobar-kobar. Banyak yang aku belajar. Terus terang aku cakap, aku suka bekerja. Cuma kadang2 aku rasa tidak bermotivasi bila aku tak dapat siapkan kerja pada masa yang tidak ditetapkan padahal list to do masih menimbun lagi.
Sampai Kimi tanya aku "pakchu tak penat ke?".
Aku just jawab "pakchu kena la kerja, nanti nak belikan Kimi mainan, pakchu takde duit..Kimi ada duit nak beli mainan?"
Kimi jawab " takde.."
Sebenarnya aku tak nak ajar budak kecil tu supaya bekerja kerana duit semata. Yang penting adalah kepuasan dalam bekerja dan memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada semua.

Hari ni mak tanya lagi.."tak kerja ke hari ni?"
Aku lantas jawab " Tak mak..."
Mak : Bukan ada tender ke nanti?"
Mak adalah orang yang paling kuat memberi aku semangat. Love u mak. Tapi dalam bulan ni, aku hanya sempat habiskan masa untuk mak bila time waktu berbuka dan selepas waktu terawih. Tapi terawih aku dah ada lubang2 sebabnya aku tersangkut dalam kesesakan lalulintas yang amat teruk time balik kerja.

Dari segi hubungan sesama manusia. Aku rasa aku masih kekurangan. Ya! banyak lagi kekurangan sebabnya ada yang masih berkecil hati sebabnya aku tidak memberikan sedikit ruang untuk kawan-kawan. Uishhh.. macam mana ni..

Masih banyak lagi ruang yang perlu diperbaiki. Terima kasih kepada yang sentiasa memberi semangat dan dorongan.

Moga sisa-sisa yang tinggal ni, sama-sama dapat tingkatkan amalan. Memang susah untuk terus jadi yang terbaik tapi at least dalam sehari tu mesti kena ada peningkatan. Itu azam aku.

# Doakan si pencuri accessories kereta aku mendapat hidayah Allah. Tak baik wo bulan puasa ni mencuri.

"Bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup seribu tahun lagi, beribadahlah kamu seolah kamu mati esok."


Thursday, August 26, 2010

Unmotivated


I guess a lot of people have this problem. I'm not exactly "unmotivated", but my depression keeps me from acting so it feels like I am unmotivated.

I have high goals, but can't seem to take the first step.

I need....

Wednesday, August 18, 2010

Zikir

Kerja.Kerja.Kerja.Kerja.Kerja.Kerja.Kerja.Kerja.Kerja. Bukan kerja yang aku zikirkan cuma tanamkan azam dan niat bahawa kerja juga sebahagian daripada ibadah. Jangan mengeluh dengan bebanan kerja. Nawaitu mesti kerana Allah.

Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.
Allahuakbar.

Sunday, August 15, 2010

Ceita carca marba

Salam Ramadhan..

Masih tiada cerita yang aku boleh berkongsi dengan semua. (ceh..macam la semua rahsia sangat kan..) aku tak bermaksud macam tu cuma aku memang betul2 tiada masa untuk meng"hupdate" cerita terbaru. Yang aku tahu balik kerja masa untuk diri sendiri dan terus masuk tidur dan esoknya ke kerja semua. Memang takde life langsung kan? tapi nak buat macam mana..aku kena pikul juga tanggungjawab yang diamanahkan pada aku.

Aku minta maaf pada kawan2 yang mana ada yang terasa dengan aku. Lain kali arrange program bagitahu awal2 k. At least aku boleh arrange masa aku ikut schedule and dateline kerja. Memang aku rasa bersalah tapi aku rasa, aku patut utamakan yang mana utama dulu. Bukan bermaksud aku anti social. Ok! lain kali kita kumpul ramai2 ye. Luv u all =)

Ok, aku nak cerita lain pulak..hari ni dah masuk 5 hari umat Islam berpuasa tapi nampak gayanya aku belum berjaya nak latih Kimi supaya berpuasa even setengah hari pun. Bila balik kerja, aku tanya mak pasal Kimi dan anak-anak buah yang lain. Mak terus cakap, Kimi balik sekolah je terus minta susu. Alahai....tak boleh jadi ni. Tapi aku tak nak paksa Kimi yang baru 5 tahun tu berpuasa cuma aku rasa aku nak buat latihan awal pada dia.

Hari ni juga mak baru memulakan kariernya semula sebagai tukang masak yang profesional. Selama ni adik aku yang sibuk memasak sejak dia habis study. Memandangkan hari ini dia kena lapor diri di Kem PLKN Kluang sebagai penceramah jemputan selama 5 hari, maka mak la yang akan menyediakan juadah berbuaka puasa. Aku suruh masak simple2 je sebab kami berdua je yang makan.

Aku stop dulu setakat ni. Mak dah panggil suruh beli barang kat kedai. Mesti ada yang tak cukup tu.

Buat adik, All d best dan buat semua, selamat berpuasa dan berbuka lah nanti.

Ok mak, orang turun ni.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails