Friday, October 30, 2009

Sungguh2 saya sayang wanita ini.Dia adalah yang terbaik!

Saya akui memang saya anak emak.Peduli apa orang nak cakap macam tu.Memang betul saya anak emak sebab emak yang melahirkan saya. Kawan-kawan di kampus juga sudah mengetahi hakikat itu.MEMANG SAYA ANAK EMAK!

Sudah lama ingin saya rasa kongsi cerita kasih sayang ini bersama kalian. Cuma sekarang baru ada kesempatan. Kesibukan saya di kampus sudah pun reda. Exam sudah habis, tesis juga sudah dijilid. Dan ini adalah semuanya hasil sokongan dan dorongan dari seorang wanita. Wanita yang amat saya sayangi sejak azali lagi.

Wanita yang sanggup berkorban apa sahaja untuk saya dan anak-anak yang lain.Masih teringat lagi sewaktu ingin menghadapi exam, emak pasti menemankan saya study di tengah malam. Di kala saya menyiapkan tesis, emak juga sanggup tidur-tidur ayam di sebelah saya semata-mata ingin memastikan saya menyiapkan tesis dengan jayanya.

Hari ini, dari pagi saya mengadu sakit kepala kepada emak. Pulang dari kampus atas urusan yang tidak boleh dielakkan, emak menghidangkan saya dengan makan malam. Usai makan malam, emak memicit kepala saya. Dan tika entri ini dibuat, emak menghidangkan saya dengan pelam cicah bersama petis.

Kalau hendak dicerita, memang tiada cukupnya untuk saya senaraikan kebaikan wanita ini. Mungkin keputusan saya untuk duduk bersama emak dan terpaksa berulang alik ke kampus sejauh 40 lebih kilometer adalah amat berbaloi. Walau saya tidak dapat menghabiskan masa untu rakan-rakan di kampus, sekurang-kurangnya wanita ini sentiasa berada di depan mata saya.

Sungguh!sayang saya tiada berbelah bahagi kepadanya. Hanya Allah sahaja yang tahu. Seluas air lautan harta pun tidak dapat membalasnya. Dan saya menjadi semakin menggila untuk menggembirakan hati wanita ini selamanya.

Semoga keberkatan darinya sentiasa mengiringi saya untuk memulakan alam pekerjaan.Amin Ya Rabb..

Monday, October 26, 2009

Doakan saya...

Kalau diberi pilihan untuk bahagia atau sengsara, selesa atau tidak selesa..pasti kita akan pilih yang bahagia dan selesa.Sebab apa?sebab itu adalah fitrah manusia.Inginkan kesempurnaan dalam hidup. Tetapi untuk berada pada tahap yang selesa,kita mesti harungi suasana yang tidak selesa terlebih dahulu.Benar..memang ada manusia yang lahir terus berada dalam kehidupan selesa dan bahagia tapi dalam kelompok itu berapa ramai juga yang mengucapkan syukur kepada yang Maha Esa?

Tinggal dua hari. Ya! cuma tinggal dua hari sahaja lagi untuk saya menyempurnakan pengajian saya. Selepas itu, saya akan menempuhi satu lagi fasa baru. Itu pun jika saya ada rezeki sebabnya saya belum menghantar sebarang resume di mana-mana firma. Minggu ini saya hanya akan menduduki dua peperiksaan sahaja iaitu pada hari Selasa dan hari Rabu.Moga-moga Allah berikan saya kekuatan, kesihatan dan ilham yang baik semasa menjawab dua kertas tersebut.Jika dibandingkan pada minggu lepas yang penuh dengan kerisauan, saya harap pada minggu ini saya dapat hadapi dengan tenang. Saya masih belum berkesempatan lagi berkongsi cerita berkenaan dengan pembentangan tesis saya pada minggu lepas. Alhamdulillah! itu sahaja yang saya mampu ucapkan semasa pembentangan itu.

Apa yang saya harap, ini bukanlah titik akhir saya untuk menamatkan proses pembelajaran kerana proses pembelajaran bukan hanya berlaku semasa kita menuntut tetapi skopnya lebih meluas lagi di mana proses pembelajaran berlaku di mana-mana sahaja. Jika saya ditadirkan untuk mendapat pekerjaan yang lebih awal, InsyaAllah saya sudah bersiap sedia untuk ke arah itu. Saya bersedia untuk memberi khidmat yang diperlukan cuma mungkin saya perlu mengambil masa untuk menyesuaikan keadaan.

Semoga saya dan rakan-rakan lain dapat menduduki peperisaan dengan tenang. Semoga apa yang kita pelajari dari tenaga pengajar di kampus, dapat kita aplikasikan untuk hari-hari yang mendatang. Cuma perlu ingat, bukan semua kerja kita lakukan berdasarkan "buku rujukan" sahaja kerana pengalaman juga penting untuk dijadikan sebagai medium pembelajaran.

Semoga berjaya untuk semua! Untuk selesa, kita harus tempuhi zon yang tidak selesa ini walau sesukar mana sekalipun.

Monday, October 19, 2009

Selamat Ulangtahun Blog! Happy Birthday to Afiqah!

Happy Birthday yang ke 5 tahun buat Nuf Afiqah Saifuddin. Semoga menjadi Kak Long yang baik untuk adik-adik.

Ucapan ulangtahun juga buat blog ini :

Selamat Ulangtahun yang pertama buat blog kesayangan. (",)

Saturday, October 17, 2009

Kaitan waktu gempa bumi dengan Al-Quran


Semoga apa yg terjadi menjadikan iktibar untuk kita terus beramal kepada ALLAH & tidak leka…bumi makin tenat....dh uzur...Fikir2kanlah...& Selamat Beramal..Wa’allhu’alam..

Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58 , esoknya gempa di Jambi jam 8.52 . Cuba lihat Al-Quran! demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Quran dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israa? ayat 16): ?Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.?

17.58 (QS. Al Israa? ayat 58): ? Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).?

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir?aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.?

Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa lalu di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Firaun dan pengikut-pengikutnya. Ini tentu sangat menarik.

sumber : eramuslim

Sunday, October 11, 2009

Happy Birthday My Dear..


Selamat ulangTahun buat Adinda tercinta Siti Halimah.
Moga dikurniakan kesihatan yang baik untuk bertebaran mencari keredhaan Allah Taala..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails