Sunday, February 28, 2010

Entah lah! macam makin tak faham pulak.

Entahlah! jiwa saya kadang-kadang jadi kacau. Tak guna kalau saya seorang je yang macam bersedia tapi orang belah sana tak bersedia. Maksud saya, bersedia bukan setakat fizikal sahaja tapi banyak aspek yang perlu difikirkan supaya sama-sama boleh melayari arus dengan tenang. Dari segi rohani dan jasmani itu sudah perlu! Memang perlu! yang saya mahukan supaya sama-sama matang untuk berfikir ke arah akan datang.

Saya jadi keliru bila :

1) Bila saya sibuk bekerja dan balik pulang malam tak jumpa matahari, ada yang memerli saya dan cakap itu dan ini. Kalau bagi support takpe lah jugak tapi ini nada macam memerli. Saya akan terus down sangat2. Semangat untuk menuntut ilmu dalam bidang kerjaya macam runtuh gila2. Sungguh saya tak suka bila macam tu.Eh, saya bukan buat kerja tak halal la...saya buat atas dasar itu tanggungjawab saya yang perlu menyiapkan kerja itu segera,

2) Saya tak suka bila saya berbicara tentang future, macam main-main je.Apa ingat saya ni apa ye..Alahai...

3) Saya tak suka nak pujuk-pujuk bila time saya busy ni...rasa macam takde kerja lain pulak.boleh tahu kan macam mana saya...

Ok, saya dah bersedia..saya ulang lagi,,saya dah bersedia,,tapi kalau saya seorang je yang bersedia..macam tak guna la jugakkan. Belajar bagaimana nak jadi seorang yang fleksible di mana-mana adalah yang terbaik. Kalau ikut kepala angin sendiri..angin pun malu nak singgah sipi-sipi kat kita. Jangan ikut amarah sangat. Kalau dah biasa, sampai tua dan ke anak cucu akan kekal macam tu. Tolong lah!

Kalau saya ada kekurangan, tolong tampung dengan kelebihan yang awak ada. Dan begitulah sebaliknya..Hidup perlu saling lengkap melengkapi. Bukan atas dasar nak puaskan hati satu pihak sahaja.

Mungkin juga saya yang semakin entah apa2 sampai fikir macam ni. Saya pun salah dalam hal ini.

9 comments:

Gadis H said...
This comment has been removed by the author.
Gadis H said...

betol tu.. hidup berpasangan ni saling lengkap melengkapi...antara pasangan mst de tolenransi dan kefahaman... sabar je la...pasti de jln penyelesaiannya... =)
~ tanamkan benih kemesraan, buangkan lalang kebencian ~

AtieAbid said...

biar saling memahami..terus terang dgn dia..bawak berbincang..apa yg aie nak dia faham dengan diri aie, bgtau..pompuan nie kdg2 sengal..ngeeeeee~~ nak org je fhm kat dia..kdg x tgk masa n keadaan..sebabnya cuma 1..dia nakkan perhatian..

TokNabe said...

Memang agak susah nak 'berjalan' dalam hidup ni.

Anonymous said...

memang susah nak berjalan dalam muka bumi yang indah ni..semakin susah jika setiap yang dilakukan kadang kadang disalah tafsir...marah bukan tanda benci, tegur juga bukan tanda tidak suka..itu hanya lah satu luahan yang menunjukkan seseorang mengambil berat tentang diri kita..jangan lupa kita juga tidak lari dari melakukan kesilapan pada pasangan..memang benar perempuan mahukan perhatian..tetapi sang lelaki juga semestinya mahukan sesuatu dari perempuan mungkin mahukan kefahaman,kesetiaan dan pengertian..tapi cara setiap orang berbeza ketika meluahkan rasa cinta dan perhatian pada pasangan masing2..sebelum membuka 'lembaran' mengenai pasangan kita,berfikirlah dulu tentang perasaan yang dia alami sekiranya dia membaca luahan hati kita..mungkin dia merasa sangat kecil hati sama seperti kita jika kita berda ditempat dia..

jiwang karat said...

betul2...saya setuju..kekurangan pasangan tidak perlu diperkatakan beritahulah tentang kelebihan yang membuat anda terpikat dengannya..itu adalah lebih baik...hehehe...xgitu semua??

jiwang karat said...

betul2...saya setuju..kekurangan pasangan tidak perlu diperkatakan beritahulah tentang kelebihan yang membuat anda terpikat dengannya..itu adalah lebih baik...hehehe...xgitu semua??

Anonymous said...

perbykn doa.. agr smua nya akn berjln dgn lancar.. ammiiinn..

Azita Zain said...

...cuba utk menerima dia seadanya
...saling memahami amat penting
...bertolak ansur dlm segala hal
...berbincang dlm mencari penyelesaian
...berikan perhatian kpd dia
...berdoa dan minta petunjik daripadaNya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails