Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 12, 2009

Lapangkanlah Dada Insan Itu

Berbuat baik seperti sedekah dan memberikan sesuatu yang baik kepada sesama manusia dapat mendatangkan kebahagiaan dan menghilangkan keresahan. Semua ini merupakan satu dari sekian banyak hal yang mampu menyebabkan kedamaian di dada.

‘Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu.” (Surah al-Baqarah :254)

Ikatan yang mengikat jiwa adalah sebahagian dari ikatan yang mengikat tangan. Orang-orang yang bakhil adalah yang aling sesak dadanya dan sempit akhlaknya. Mereka ialah orang yang bakhil atas anugerah Allah. Sekiranya mereka sedar bahawa apa yang mereka berikan kepada orang lain akan mendatangkan kebahgiaan, nescaya mereka akan berebut untuk berbuat baik ini.


Jika kamu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya Allah akan menggandakan (pembalasannya) kepada kamu dan mengampuni kamu (Surah At-Taghabun :17)

Minggu yang lalu, saya ke bank Islam untuk menyemak samada JPA sudah memasukkan elaun latihan industri atau belum. Alhamdulillah, baki duit dalam akaun bertambah maksudnya elaun sudah dimasukkan, saya didekati seorang pemuda dengan membawa buku dan sudah semestinya saya fikir pemuda itu ingin menjual buku itu kepada saya..Sangkaan saya meleset..rupanya pemuda itu ingin memberi buku itu kepada saya atas suruhan seseorang.

Katanya buku itu ada seseorang yang ingin mendermakan kepada saya. Lalu saya segera bertanya siapa yang memberi buku itu. Selepas pemuda itu menunjukkan insan yang bermurah hati itu, segera saya terus mendapatkannya untuk mengucapkan terima kasih lantas dia membalas terima kasih kembali diikuti dengan nasihat belajar rajin-rajin.

Saya terfikir bagaimana dia tahu saya masih belajar..dan walau apa pun persoalan yang bermain di minda, saya doakan semoga pemberi buku itu sentiasa mendapat keredhaan dan dilapangkan dadanya oleh Allah sepertimana ilmu dalam buku yang diberikannya itu.

5 comments:

p i j a h said...

rezeki aie.. ;)

sharamli said...

bgus la tu..hu3

eiza in the house.. said...

syukurnya..rezeki Allah..
kekdng benda yg kita tak jangka akan berlaku..
especially seperti kisah aie nie..
bertuah aie..

addyaholix said...

itu petunjuk buat kita aie.

Papa-Itam said...

alhamdulillah...
kalu aie gunakan buku itu sebaik mungkin pasti orang yang memberi itu mendapat pahala yang berlipat kali ganda....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails