Tuesday, July 28, 2009

Ala omak...kawinkan aku...

Selesai sesi kuliah, saya lepak bersama kawan-kawan sekuliah untuk lunch sambil bersembang kosong. Dalam kehangatan bersembang, topik yang amat menarik perhatian kami adalah mengenai perkahwinan.Ya! KAHWIN!

Memandangkan ini semester terakhir kami, seorang sahabat saya menceritakan mengenai persiapan kahwinnya yang belum dilakukan dan majlisnya dirancang akan diadakan pada bulan 12 ini. Saya fikir, tinggal beberapa bulan sahaja dan jika dilakukan pada saat-saat akhir, pasti ada sahaja yang tidak sempurna. Tapi bila diterangkan bahawa majlisnya diuruskan sendiri oleh emaknya, saya dan rakan-rakan yang lain menarik nafas lega. Sekurang-kurangnya ada yang menguruskan. Dan bukan persiapan dari material yang kami harapkan tetapi kami lebih mengharapkan sahabat saya ini lebih bersedia dari segi mental, rohani dan fizikal untuk menempuhi kehidupan baru pada akhir tahun ini. Bila difikirkan semula, untuk mengadakan majlis perkahwinan memakan masa sampai bertahun lamanya tapi majlisnya hanya 2 hari sahaja dan kita belum pasti kehidupan selepas perkahwinan bagaimana pula..

Kisah ini benar-benar terjadi kepada sahabat kepada sahabat saya yang ingin melangsungkan perkahwinan pada bulan 12 nanti. Katanya, seoarang sahabatnya, bila menjelang hari perkahwinan, tiba-tiba dia rasakan dia tak nak kahwin dengan lelaki tersebut padahal lelaki tersebut memang baik dari kaca mata saya. Dan bila diajukan kepada emaknya bahwa dia tidak mahu kahwin dengan lelaki tersebut, emaknya terkejut dan terpaksa meneruskan majlis kerana kad sudah diedarkan kepada tetamu dan emaknya berkata lepas berkahwin, terpulang pada anaknya untuk bercerai atau meneruskan kehidupan sebagai suami isteri. Astaghfirullah! saya mengucap panjang bila emaknya hanya mampu memberi cadangan sebegitu.

Sahabat saya bercerita lagi, semasa pergi ke majlis kahwin sahabatnya itu, malam pernikahan hanya diiringi dengan linangan air mata di bilik kerana dia betul-betul tidak bersedia untuk berkahwin walaupun sudah melalui proses berkenalan, bercinta sehingga bertunang. Mungkin jadi tawar hati. Walaupun majlisnya diadakan secara besar-besaran tapi saya dapat bayangkan apabila sahabat saya kata, baju pengantinnya dan barang hantarannya tidak sesempurna mana kerana dia menyembunyikan barang-barang tersebut daripada emaknya. Alahai....sedih juga bila suasana perkahwinan diraikan sebegitu rupa.

Akhirnya, kehidupan yang sepatutnya dirasai dengan penuh kebahagiaan sebagai pasangan suami isteri hanyalah sebagai satu sandiwara sahaja apabila di depan keluarga walhal mereka tidak pernah memenuhi nafkah batin sebagai pasangan suami isteri dan si isteri hanya mampu menangis bila menghubungi sahabat saya untuk meluahkan segalanya dan dia hanya meletakkan dalam tempoh terdekat ini untuk berpisah membawa haluan masing-masing tetapi si suami tetap memujuk untuk bersama-sama menempuhi kehidupan. Betapa kasihnya si suami walaupun si isteri sebegitu.

Dalam apa juga situasi yang dihadapai oleh mereka, kami hanya mampu mendoakan yang terbaik buat mereka. Berbincanglah sebaiknya bagi mengharmonikan suasana perhubungan yang telah dipilih itu kerana yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Friday, July 24, 2009

Di kesempatan ini

Hanya sekadar entri carca marba. Maklumlah, sementara saya masih tidak dibebani dengan tugasan di kampus dan saya masih ada kesempatan ni, saya nak ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang mengingati.



Kedua-duanya saya terima dari miSS GaZa..terima kasih ya..


Yang ni pula dai sahabat saya, Dir. Dir bukan bagi award saje2 tapi kena tag sekali..Adoii..tapi takpelah..memandangkan tugasan yang perlu dihantar pada pensyarah telah saya hantar, saya siapkan juga tugasan ini..

THREE NAMES I GO BY

Kalau di rumah, family panggil epol@epong. Di kalangan kawan2, saya dikenali sebagai Aie.Nama ni saya dapat dari senior2 sejak duduk di asrama semasa di tingkatan 1 tapi kalau kawan2 sekolah rendah dan cikgu, saya dipanggil Bahri..


THREE JOBS I HAVE HAD IN MY LIFE


Saya pernah duduk di atas kerusi yang empuk sebagai bos sambil pusing2kan kerusi melihat staf2 saya melakukan kerja.Time tu memang terasa nikmatnya apabila ada asset sendiri, staf sendiri dan semuanya dalam keadaan mewah. Memang seronok…OK2..cukup..itu tipu je..disebabkan dulu arwah ayah saya seorang peniaga, maka saya juga bekerja sebagai pembantu kepada ayah saya suatu ketika dahulu..Tapi betullah..melibatkan diri dalam dunia perniagaan melatih kita untuk menjadi seorang yang sentiasa positif.Percayalah..Selain peniaga, saya juga melibatkan diri dalam kerja separuh masa..maksud saya..belajar tapi ambil upah buat kerja..Biasanya kerja-kerja ni jika saya ada kelapangan je saya terima.Kerja yang melibatkan ukur kuantiti bahan binaan.Yes..i’m like it!hahaha..Dan satu kerja lagi saya pernah lakukan ialah kerja di stesen minyak petronas lepas SPM.Waktu tu hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa malunya saya apabila ada seorang cina yang berlagak marahkan saya mencalarkan keretanya..Padahal memang dah calar..Saje nak cari sebab la tu..hahaha


THREE PLACES I HAVE LIVED


Saya pernah tinggal di kawasan sting garden (setinggan).Tapi saya akui duduk di setinggan memang menyeronokkan..Macam2 perkara boleh dilakukan..Ada je aktiviti dengan kawan2..Kemudian, arwah ayah saya membeli rumah pangsa di Taman Melok, time tu rasa memang tak seronok sebabnya duduk terperap macam di dalam sangkar..Tingkat 4 plak tu saya duduk..walaweii…takde lif plak flat tu..Bila adik beradik dah besar, mak ambil keputusan beli rumah di Taman Megah Ria, Masai..walaupun rumah tu takla besar sangat tapi bersyukur sebabnya tak payah naik turun tangga..


THREE TV SHOWS THAT I WATCH


Secara jujurnya, saya jarang menonton TV tapi sejak akhir2 ni bila hari Jumaat jam 9 malam, saya mesti berada di depan TV untuk menonton rancangan Nur Kasih..Suka sangat tengok panorama ciptaan tuhan dalam cerita tu…kadang2 sampai saya bayangkan saya berada dalam situsai cerita tersebut..cewah…


THREE PLACES I WANT TO GO (right now)


3 tempat yang saya nak pergi sekarang adalah masjid sebabnya nak tunaikan solat jumaat..Lepas tunaikan solat jumaat, saya ke masjid lagi bersama ibunda tercinta sebab ada gotong royong sambutan Isra’ Mikraj pada esok hari dan malam ni saya akan ke rumah Alumni Utm untuk majlis kesyukuran perkahwinan ayah sahabat saya..Tahniah untuk buji!


THREE OF MY FAVORITE FOODS


Saya takde spesifik makanan yang saya suka sebabnya semua saya telan tapi makanan yang membuka selera saya bila ada udang masak sambal, tumis budu serta ulaman dan mee rebus.


THINGS I AM LOOKING FORWARD TO


Sudah tentu perkara pertama yang saya lihat dan bersedia adalah kematian.bila baca buku tentang kematian, memang menakutkan sebabnya masih belum ada persediaan lagi..Keduanya menghabiskan pengajian ini dengan jayanya dan mendapat kerja yang baik. Seterusnya, saya harus membincangkan sesuatu perkara bersama ibunda tercinta..Rujuk ibunda dulu untuk perkara yang ini..


THREE PETS THAT YOU HAVE OWNED


Saya takde binatang peliharaan..Bukan benci tapi memang tiada kesempatan untuk memiliki binatang peliharaan..tambahan pula, saya amat takut dengan anak kucing,,terutamanya yang baru lahir..Alamak..bocor plak rahsia..


Ok.Selesai sudah.Lega..Saya taknak tag siapa-siapa. Untuk Dir, dah takde hutang ye. Maaf lambat buat tugasan ni sebabnya baru settle dengan tugasan yang akan dihantar kepada pensyarah..tapi siapa yang sudi buat, saya alu2 kan..

O..lupa..sebelum buat entri ni..saya sempat juga menyediakan sarapan untuk anak2 buah saya..Amsyar dan Hakimi. Sarapan yang cukup ringkas sebabnya pakchu tak pandai memasak lagi. Hanya roti berintikan telur rebus.


Wednesday, July 22, 2009

Saya,Komputer,EX5,"Si Merah" dan Amsyar Harith

Memulakan hari-hari tanpa perkara-perkara yang disebutkan amat sukar bagi saya. Benar-benar menguji saya pada awal semester akhir ini. Selepas satu perkara, satu perkara lain yang buat hal. Mungkin ini dugaan buat saya. Masalah terbesar yang saya hadapi apabila tiba-tiba komputer tidak boleh dihidupkan. Pada semester akhir ini, saya memang berniat untuk memberikan laptop kesayangan saya kepada adik saya dan mengambil komputer kepunyaan sebagai tukar milik tapi apabila memulakan pengajian, komputer tiba2 buat hal. Saya jadi tak keruan apabila tugasan yang banyak menanti untuk disiapkan segera. Mujur ada sahabat-sahabat saya yang membantu untuk membetulkan apa yang rosak. Rupa-rupanya motherboard dan power supply komputer tersebut telah mengalami kerosakan.

Apabila komputer siap dibetulkan, masalah baru timbul pula. Motor peninggalan arwah bapa saya tiba-tiba tidak boleh dihidupkan untuk saya ke masjid berhampiran. Padahal baru sebulan saya menghantar ke bengkel motor bagi tujuan servis tapi masih lagi mengalami kerosakan. Ini juga dugaan buat saya.

Sebelum dua perkara tersebut berlaku, "Si Merah" saya juga mengalami masalah. Saya bersiap untuk ke kampus berjumpa penyelia tesis saya sebelum semester baru dimulakan bagi persiapan awal, pada awal pagi saya hendak memanaskan enjin "Si Merah",kereta tak boleh dihidupkan. Rupa-rupanya masalah berpunca daripada bateri kereta.

Selesai masalah-masalah ini, balik dari kampus pada minggu lepas, mak saya cakap bingkai gambar kesayangan saya telah dipecahkan oleh Amsyar Harith. Ingatkan mak hanya bergurau sebab dia tahu saya terlalu sayangkan bingkai gambar itu tetapi bila melihat hanya terdapat gambar keluarga sahaja di atas kabinet membuatkan saya pasrah. Dan hari ini, Amsyar Harith buat hal lagi, dalam diam-diam dia naik ke bilik saya.Mungkin sekadar untuk bermain di atas katil sahaja tetapi malangnya, cermin besar saya retak sebab Amsyar jatuhkan dan monitor komputer wider screen saya juga jatuh dari meja.Mujur tiada kesan retak pada monitor tesebut.

Kejadian-kejadian seperti itu memang betul-betul menguji saya,Mujur saya duduk di rumah dan biasiswa kediaman kolej yang tidak dipotong membolehkan saya untuk 'cover' dengan kejadian seperti ini.

Peristiwa sebegini banyak mengajar saya erti kesabaran. Dalam kehidupan, banyak perkara-perkara yang kita tidak sangka terjadi pada bila-bila masa.Bila Allah berkata 'kun fayakun' maka, akan jadilah sesuatu perkara yang Allah inginkan.Kita sebagai hamba, hanya perlu bersedia menerima ujian dan dugaan dengan hati yang rela kerana kekeluhan itu akan lebih menyukarkan kita.

Untuk anak pakchu,Amsyar, pakchu pukul tangan kamu untuk mengajar kamu untuk menjadi seorang yang tidak berani mengacau hak milik orang lain.Niat pakchu hanya untuk mengajar.Pakchu tak marah Amsyar sebab Amsyar antara insan yang sentiasa gembirakan hati pakchu.

Tuesday, July 21, 2009

Tak ada apa2, sebenarnya ada apa2

Apabila ada orang berkata, "saya tak ada apa-apa ya, saya ikhlas beri benda ni pada awak.Saya tak ada apa2."Maksudnya selalu dia ada apa2. Walaupun bukan semua sebegitu tapi itulah...

Orang yang tak ada apa-apa, dia tidak perlu kata dia tidak ada apa2. Dia beri dan mengucapkan kata-kata penghargaan buat si penerima dan mungkin juga terus pergi. Mungkin kita tidak akan bertemu dengannya lagi sampai bila2. Tetapi orang yang ada apa2, dia memberi kita sesuatu dan dia iringi dengan kata2, "Saya tak ada apa2, saya ikhlas.Ambillah." Selalunya dia memang ada apa2.Sekali lagi saya ulangi, walaupun bukan semua sebegitu.

Dan hari Ahad lalu (semalam), saya terima sesuatu dari seseorang. Mungkinkah dia ada apa2 atau ikhlas? Baru 2 minggu lepas saya menyatakan hasrat saya untuk membeli barang itu dan tiba2 saya dihadiahkan dengan barangan itu. Musykil. Saya harap dia benar2 ikhlas dan tidak ada apa2. Saya jadi keliru kerana mengapa dia terlalu prihatin dengan apa yang saya katakan. Saya tak meminta cuma saya menjawab pertanyaannya melalui laman sembang yahoo messenger dan tidak saya sangka barang yang saya inginkan ditunaikan olehnya. Kami tak pernah berjumpa sebelum ini dan saya bertambah lagi pelik apabila dia menyatakan bahawa id ym saya diperolehi dari blog saya ini dan dia merupakan silent reader yang tak pernah meninggalkan sebarang komen di blog saya. Saya menjadi semakin hairan kerana perkenalan yang baru hampir 6 bulan di laman sembang, dia telah menghadiahkan saya satu barang yang saya inginkan.Bagi saya, kalau saya hendak memilikinya pun, saya fikir banyak kali.

Alahai...sahabat yang saya anggap seperti abang sendiri, saya ucapkan jutaan terima kasih atas pemberian itu. Tapi saya terfikir bila di akhir perbicaraan kami, seolah-olah ada pengharapan dari saya..Bila difikir takut juga. Semoga Allah melindungi saya, sahabat yang memberi dan kalian semua.

Saya harap, jika dia membaca entri ini, dia tidak berkecil hati.

Friday, July 17, 2009

Ada telor la..Yes..boleh main bola..













Sekadar berkongsi kegembiraan bersama keluarga abang saya..Tahniah. Bulan depan saya akan dapat 2 orang anak baru. Buat akak ipar dan akak saya, semoga Allah memudahkan urusan kalian.InsyaAllah.

”Sesungguhnya perbandingan (kejadian) Nabi ‘Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Nabi Adam. Allah telah menciptanya dari tanah lalu berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” maka menjadilah ia.” (Surau A-Li-‘Imraan, 3: Ayat 59).


FirmanNya lagi (Surah Fussilat, 41: ayat 53) bermaksud: “Dan akan diperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?”


Monday, July 13, 2009

Ammar Hakimi & Amsyar Harith


Sudah 4 hari yang lalu Kimi tidur dengan pakchu. Lenguh tangan pakchu bila bangun pagi sebab Kimi tidur berbantalkan lengan pakchu.

Katanya, Kimi takut tidur rumah mama dan ayah. Kimi nak tidur dengan pakchu dan emak (nenek) sebab rumah mama dan ayah ada hantu katanya. Kalau Kimi dah tidur rumah emak maksudnya adik Amsyar juga akan tidur di rumah emak (nenek). Sekurang-kurangnya emak dan pakchu tidak la berasa sunyi sangat bila ada Kimi dan Amsyar tidur bersama.Tapi, bila bangun pagi, setiap hari pakchu kena jemur tilam pakchu sebab adik Amsyar tembus akibat kuat sangat minum susu.Alahai..busuk la tilam pakchu. Pakchu tahu sebenarnya sebab apa Kimi dan Amsyar nak tidur dengan emak dan pakchu.Sebabnya Kimi dah pandai dan tahu yang sebulan lagi Kimi dan Amsyar akan dapat adik baru.

Semalam.Kimi pulang dari kampung dengan ayah. Kimi bawa durian pulau untuk pakchu dan emak. Memang sedap.Mama dan adik Amsyar tak dapat balik sebab mama ada perjumpaan dengan pegawai pendidikan daerah. Kimi balik ke pulau naik boat dan singgah di pulau Sibu. Kimi kata, Kimi nampak air kat laut. Kimi seronok main air laut di pulau dengan sepupu-sepupunya sampai kulit Kimi dan bertukar gelap macam kulit pakchu. Haha.

Hari ini, pakchu tiada kuliah.Maksudnya pakchu boleh luangkan masa dengan Kimi dan adik Amsyar. Untuk anak-anak pakchu yang lain, pakchu tetap rindu kalian.

Sunday, July 12, 2009

Saya hampir lupa..


Bekunya airmata kerana kerasnya hati..

Kerasnya hati kerana banyaknya dosa..

Banyaknya dosa kerana panjangnya angan-angan..

Panjangnya angan-angan kerana kerasnya hati


Astaghfirullah..saya hampir lupa dengan sesuatu perkara..Moga-moga masih ada kesempatan lagi..

Friday, July 10, 2009

Belajar sambil bekerja itu boleh..tapi harus bijak mengatur.

Rasanya tidak lewat lagi untuk saya ucapkan tahniah kepada sesiapa sahaja yang dapat melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi. Saat ini, semuanya harus dirancang dengan baik.dari segi pengurusan diri, masa dan belanjawan sebabnya berada hampir di puncak kejayaan memerlukan penyusunan yang rapi dari segala segi.barulah hasilnya bombastic!

Melihat gelagat pelajar pada awal semester membuatkan saya tersenyum sendirian.Lebih-lebih lagi apabila wang pinjaman baru masuk.Bertambah meriah pusat membeli belah terdekat dipenuhi dengan pelajar untuk membeli keperluan. Lebih meriah apabila pelajar mula menggunakan duit pengajian untuk membeli segala bagai gadget terbaru yang berada di pasaran.

Tidak dapat dinafikan pendapatan diperolehi melalui pekerjaan tetap tetapi tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan isi rumah setiap bulan. Ditambah dengan keadaan kos sara hidup dan harga barang yang semakin meningkat, ia pasti menambahkan beban kewangan kepada sesiapa sahaja.

Apatah lagi jika berstatus pelajar yang mana perbelanjaan harian hanya bergnatung kepada keluarga, biasiswa dan pinjaman tabung pendidikan semata-mata.

Antara penyelesaian masalah ini adalah dengan melakukan kerja sambilan dan yang paling penting adalah kita tidak perlu malu jika apa yang kita lakukan boleh memberi kesenangan kepada kita dan mengurangkan beban kewangan yang ditanggung.

Bagaimanapun banyak perkara perlu dipertimbangkan dan dikorbankan jika ingin melakukan kerja sambilan memandangkan status pelajar yang boleh dibawa.Adakah ia mendapat persetujuan keluarga?pihak pengurusan tempat belajar?Dan banyak lagi perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk bekerja sambilan.

  • Tambah pendapatan
Selain boleh menyelesaikan masalah kewangan ditanggung, kita juga boleh meringankan beban keluarga (bagi yang mendapatkan biasiswa pa&ma) kerana sudah mempunyai pendapatan sendiri.Malah bayaran yuran setiap semester juga tidak lagi perlu mengharapkan bantuan keluarga.
Selain itu, kerja sambilan ini juga memberi pengalaman baru dalam diri individu. Di sinilah kita belajar perit jerih ibu bapa mencari wang untuk menanggung keluarga dulu serta membentuk keyakinan diri untuk terus maju hidup.
  • Berdikari
Keinginan untuk bekerja sambilan ini perlu bergantung pada diri sendiri sama ada boleh ataupun tidak.Jika sanggup buat, buatlah.Jika tidak dan hanya mendatangkan keletihan dan empunya diri tidak berbaloi untuk meneruskannya,maka tidak perlulah.
Jangan memaksa diri untuk melakukan setiap perkara yang tidak mampu dilakukan hingga mengabaikan pelajaran.
Pertimbangkan sebaik mungkin masalah yang akan berlaku jika sudah membuat untuk terus melakukannya.
  • Lakukan asal halal
Paling penting kerja yang dilakukan adalah halal kerana wang diperolehi akan digunakan untuk tujuan pembelajaran dan makan minum harian.
Jika wang yang diperolehi tidak halal maka ia akan memberi kesan dalam diri sendiri serta pelajaran.
Oleh itu, sebagai pelajar adalah penting untuk mencarai kerja sambilan yang tidak menyalahi undang-undang.Bagaimanapun, tidak perlulah memilih, lakukan kerja-kerja yang termampu mengikut kemampuan serta masa kerana pelajaran masih penting walaupun ketika bekerja sambilan.
  • Perlu bekorban
Jika mempunyai kerja sambilan, masa untuk menelaah pelajaran akan berkurangan.Di sinilah pembahagian masa penting untuk mencapai kecemerlangan sama ada dalam bidang akademik ataupun pekerjaan yang dilakukan.
Kerana terdapat juga ramai pelajar yang terkandas dalam pelajaran merek akibat terlalu taksub dengan mencari wang lebih untuk menampung perbelanjaan harian.Bagaimanapun,perlu diingatkan pelajaran masih lagi perkara terpenting yang perlu diambil kira dalam apa jua pekerjaan yang dilakukan.
  • Buang rasa malu
Kita tidak seharusnya malu jika membuat kerja sambilan seperti budak pencuci bilik hotel ataupun pelayan kedai makan.Apa yang kita harus sematkan dalam fikiran adalah kerja yang dilakukan dan wang yang diperolehi halal di sisi agama.

Oleh itu, perkara utama yang perlu dilakukan sebelum mencari kerja sambilan ialah kita perlu melihat keadaan diri sendiri. Adakah kita mampu melakukannya atau tidak?

Walaubagaimanapun, duit pinjaman atau biasiswa yang diperolehi sebenarnya adalah lebih cukup terutamanya pemegang biasiswa JPA jika kita bijak menggunakan wang tersebut dengan cara yang berhemah malah kita boleh melabur lagi lebihan wang pada hujung semester nanti.Percayalah!

Wednesday, July 08, 2009

Kitalah manusia...yang sering terlupa..

Memulakan hari-hari kuliah memang menyeronokkan bagi saya. Apatah lagi apabila ianya di awal semester kerana pada masa inilah dapat bersua kembali dengan rakan-rakan sekuliah. Macam-macam cerita yang akan dikongsi bersama. Malah lebih menyeronokkan apabila dapat bersua kembali dengan pensyarah-pensyarah fakulti.

Seperti biasa, sesi kuliah terus sahaja dimulakan seawal jam 8 pagi pada hari Isnin yang lalu. Kali ini tiada sesi taaruf seperti sebelum-sebelumnya. Barangkali ianya boleh dilakukan atas inisiatif mahasiswa atau mahasiswi itu sendiri.

Memulakan sesi kuliah pada awal pagi amat menyeronokkan. Mungkin masih lagi semangat untuk mendengar tiap patah perkataan dari pensyarah. Cuma kadang-kadang hilang fokus bila mendengar kawan bersembang di sebelah. Mendengar satu per satu tiap bicara pensyarah kadang-kadang satu perkara yang membosankan juga. Apatah lagi jika ianya dilakukan dengan suasana yang amat serius sekali. Mujur pensyarah yang memulakan sesi kuliah pada awal pagi tersebut tidak membosankan kerana ianya diselangselikan dengan jenaka bersahaja yang mempunyai nilai pengajaran tersendiri. Bagi saya, sebenarnya pensyarah tersebut hendak mengingatkan sesuatu kepada para pelajarnya tetapi beliau tidak menggunakan bahasa yang formal sebaliknya menggunakan jenaka sebagai bahan medium penyampaian supaya maksudnya dapat difikirkan sendiri oleh pelajar.

Seperti kebiasaan, setiap permulaan semester, para pensyarah akan sentiasa mengingatkan para pelajar dengan pesanan dan nasihat supaya pelajar tidak alpa dengan tanggungjawab dan hak sebagai seorang mahasiswa ataupun mahasisiwi. Inilah kita!. Manusia yang sering lupa dan alpa dengan tanggungjawab dan hak yang saban waktu kita lakukan, tetapi sentiasa perlu diingatkan dari masa ke masa walaupun ianya sebenarnya adalah rutin kewajipan kita.

Demi Masa, Sesungguhnya SEMUA manusia itu di dalam kerugian,KECUALI mereka yang berIMAN, dan beramal soleh.Dan berpesan2 pada kebaikan, dan berpesan2 pada kesabaran.(surah al asr)

Sunday, July 05, 2009

Datang dengan harapan...pulang biarlah dengan kejayaan...

Masa hujung minggu saya habiskan dengan menghantar adik dan sepupu saya pulang dan mendaftar di kampus. Masing-masing terpancar keseronokan mereka untuk memulakan sesi pembelajaran pada semester baru. Semoga dengan bermulanya semester baru akan menambahkan lagi semangat baru mereka untuk menunaikan kewajipan menuntut ilmu.

Sabtu-saya menghantar adik saya pulang ke kampus bersama keluarga. Semangatnya berkobar-kobar mahu pulang ke kampus kerana katanya ingin mendapatkan keputusan yang lebih baik lagi berbanding pada semester-semester yang lalu. Suasana di kampus biasa sahaja bagi saya kerana pelajar baru telah pun mendaftar pada minggu yang lalu. Minggu ini kelihatan pelajar-pelajar kanan sahaja yang sibuk untuk urusan mengambil kunci bilik masing-masing. saya dapat rasakan semangat baru mereka.

Ahad-saya menghantar sepupu saya untuk urusan pendaftaran pelajar baru. Suasana yang lain saya dapat saya rasakan kali ini. Melihat suasana semasa pendaftaran itu, mengingatkan saya kembali kenangan semasa mula-mula mendaftarkan diri sebagai pelajar di institut pengajian tinggi. Kelihatan pelajar-pelajar baru bersemangat untuk menyambung pengajian semula. Saya kagum dengan semangat ibu bapa mereka sehinggakan sanggup beratur bersama anak mereka untuk urusan pendaftaran. Melihat keadaan itu, saya tersenyum sendirian. Inilah yang dinamakan pendorong dan semangat dari ibu bapa. Saya jadi lebih terharu apabila bukan sahaja ibu bapa yang datang semasa pendaftaran, malah saudara mara juga turut sama datang untuk memberi semangat. Saya masih ingat lagi cerita seorang sahabat. Katanya, dalam kawasan kampungnya, hanya dia seorang sahaja yang memperolehi peluang untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi sehinggakan emak dan ayahnya mengadakan kenduri kesyukuran besar-besaran dengan menyembelih seekor lembu untuk dijamu oleh seluruh penduduk kampung. Tambahnya lagi, melihat kegembiraan emak dan ayahnya menjadikan dia tidak sampai hati untuk belajar sambil lewa di kampus kerana bukan emak dan ayahnya sahaja yang memberi harapan, malah keseluruhan penduduk kampung turut memberi harapan yang penuh kepadanya.

Lebih mengkagumkan saya, apabila ramai juga pelajar kurang upaya (OKU) yang mendaftarkan diri sebagai pelajar di institusi tersebut. Kegigihan mereka membuatkan saya berasa rendah hati dan sering terfikir. Manusia yang dianugerahkan dengan sifat yang sempurna sering mengabaikan keistimewaan yang diberikan walhal mereka yang kurang upaya ini tidak sedikit pun berasa semangat mereka luntur walaupun takdir mereka sebegitu.

Saya juga dapat rasakan kehangatan semangat adik-adik saya yang baru mula untuk mengenali kehidupan sebagai seorang mahasiswa atau mahasiswi di kampus. Semoga semangat dan niat mereka seiring dengan apa yang mereka harapkan.

Biarlah kita datang dengan penuh harapan dan semangat yang berkobar-kobar...dan akhirnya kita akan pulang dengan kejayaan yang diharapkan. InsyaAllah.

Semester ini, saya tidak menetap di kolej kediaman kampus atas sebab untuk menemankan emak yang bersendirian di rumah. Terima kasih kepada pihak HEP yang meluluskan permohonan saya untuk tinggal di luar kawasan kampus. Saya tidak akan menyalahgunakan peluang dan kepercayaan yang diberikan oleh pihak HEP dan fakulti.InsyaAllah.

Friday, July 03, 2009

Hanya gambar..




Saya baru sampai di Jb semalam. Dari JB ke Kuala Lumpur, saya bermalam sehari di sana di rumah abang dan terus ke Kelantan. Saya gembira cuti kali ini walaupun seorang adik saya tiada di rumah kerana duduk di asrama. Kali ini saya banyak menghabiskan masa untuk belajar memasak bersama mama angkat tersayang. Ma, nasi kerabu so! Bereh..

Tidak sabar rasanya untuk memulakan semula pengajian di kampus pada hari Isnin ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails