Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, January 01, 2009

Hidup dan kasut

Kata orang kalau duduk di belakang dan ada pemandu memandukan kereta buat kita, itulah paling nikmat. Tanpa berbuat apa2, tahu2 sudah sampai.

Sepanjang perjalanan boleh membaca akhbar atau berangan sesuatu atau pun tidur. Alangkah indahnya hidup kalau begitu, tak perlu tekan brek, tak perlu putar stereng, tak perlu alert setiap masa, tahu2 dah sampai. Sampai di tempat yang dituju, ada orang yang bukakan pintu.

Memang selesa,siapa kata tidak. Tetapi sebenarnya apabila kita ada aktiviti dalam satu2 perjalanan, apabila perjalanan jauh, itu lebih menarik dan lebih nikmat lagi. bayangkan kita naik bas, tiada apa2 yang kita boleh lakukan jika pemandu terus memandu sedangkan kita sangat lapar.Selesakah? Bukankah baik jika stereng itu di tangan kita dan kita boleh berhenti di mana2 kita suka untuk melayan selera perut.

Berbalik semula jika perjalanan kita ada yang jadi pemandu, mungkin kita akan kata, suruh sahaja pemandu berhentikan kereta, tetapi tahukah kita, sebagai tuan besar yang mempunyai pemandu di dalam kereta mewah, pada kedudukan seperti itu, kita seorang selebriti terkenal, barangkali tidak semudah itu untuk kita berhenti duduk di gerai2tepi jalan lagi sebab kadang2 itu berbahaya.

Itulah gambaran puncak kejayaan iaitu kehidupan. Itu impian dan keinginan semua orang. Tetapi jika belum dapat usah katakan hidup tidak adil dan kita tidak akan ada kesempatan. Setiap orang ada peluang yang sama, cuma apakah kita pernah bertindak dengan langkah pertama untuk menggapainya, itu sahaja yang membezakan.

Suatu masa, kita benar2 telah mencapai impian kita. Malah kita pun duduklah di belakang sedang pemandu memandukan kereta buat kita. Eh, elok sahaja kita menyandarkan tubuh, mata terasa ngantuk.Hawa dingin benar2 mengelus-ngelus tubuh kita. Kita pun tertidur dengan nyenyaknya. Apabila terjaga, kereta masih dipandu dan kita berasa berat untuk membuka mata. Kita pun terus tidur dan tidur. Sampai di tempat yang dituju kita pun berasa letih dan tidak bermaya.

Rupa2nya hidup ini memerlukan aktiviti. Apabila kita berada di kokpit, tangan kita memegang stereng, kaki kita menekan minyak dan brek, kita menentukan halatuju kita sendiri, itu lebih nikmat daripada kita duduk sebagai penumpang dan kadang2 terpaksa berkira2 untuk memberikan arahan. Arahan pula terpaksa dikeluarkan dengan suara sedangkan kalau memandu sendiri hanya hati yang bersuara.

Kita lihat hidup dalam kaca mata yang begini. Tatkala kita belum upaya mencapai kedudukan kita, apa juga yang dilalui adalah sesuai untuk kita, nanti apabila kita telah mencapai kedudukan kita, anggap itu juga sesuai untuk kita. Hidup jadi nikmat jika kita pakai kasut ikut saiz tapak kaki kita walaupun yang kita pakai itu hanyalah selipar berbanding kasut buatan Itali tetapi besar, longgar dan mudah tercabut.

SELAMAT TAHUN BARU 2009

notakakikukumalu :

Kita mesti pastikan hari ini adalah milik kita kerana kita belum pasti adakah hari esok kita diberi peluang.

18 comments:

Bro Framestone said...

selamat tahun baru jugak buat kamu

jagoan said...

I'm the first! Haha!
Entri pembuka 2009 yang SANGAT BAIK.

Kalau saya. Saya suka keluar dari zon selesa masuk ke zon yang....

Haha, dah tahu kan...

Tentulah zon yang LEBIH SELESA, Haha!

Kadangkala, ya kita yang memandu kereta kerana stereng di tangan kita. Tapi, lama-lama kita cemburu kepada penumpang kita yang duduk saja je... khususnya melibatkan kenderaan persendirian bukan kenderaaan awam.


Dalam hati kita kata setidak-tidaknya, tolonglah buka radio ke, ON kan aircond ke, lap apa yang patut ke, ajak bersembang hilang kengantukan ke. Apa saja.. Entah!



Semoga 2009 lebih baik dari 2008.


.

Mogen Ali Rico said...

bro lu hebat dalam merencana idea..semoga tahun 2009 akan lebih berbisa..

Selamat hari esok!!

Kapten Luffy said...

bagus idea kamu... selamat thn baru

a.b geldofg said...

btul ko ckp tu...kita pandu sndiri lagi bagus

Anonymous said...

kasut itu penting ketika keluar dari kereta

shila said...

selamat tahun baru jg ye..

Erieq said...

selamat tahun baru., :P

Azita Zain said...

kalau org lain yg pandu, lagi takut. x tau bila dia nak brek dan kengkadang kita yg tekan brek dulu. dan kengkadang kita lebih nampak apa yg ada di depan dr pemandu tu sendiri. mana lebih best? memandu ke, dipandu? SELAMAT TAHUN BARU 2009. penumpang belakang jgn lupa tali pinggan keselamatan.....!

Keri AlHaj said...

Duduk di bahagian belakang tentunya selesa tapi tak akan mendapat sebarang cabaran... apa erti hidup tanpa cabaran. bosan... boringg... sebabnya cabaranlah yg mewarnai hidup menajdi lebih berseri.

memandu sendiri akan membuatkan kita lebih berhati-hati, lebih menghargai nyawa terutama jika kita memandu dgn membawa penumpang (apatah lagi kalau membawa org tersayang)..

hah ya! Selamat tahun baru aie... semoga segala impian kita bersama menjadi nyata...

nurdaniella said...

selamat tahun baru aie.. akak lebih suka menentukan halatuju hidup akak sendiri.. bukannya sekadar menurut arahan..

su said...

salam tahun baru....

addyaholix said...

Duduk belakang memang selesa. macam aku selalu buat. sebab aku tak punya kereta sendiri. ayat mudah, aku cuma menumpang.

Tapi hidup tak semudah menumpang kereta. Hidup perlu dihadapan. Orang lain boleh menentukan apa yang mereka mahu untuk kita, tapi pilihan di tangan sendiri untuk menentukan apa yang kita mahu. mudahnya, perlu pandu hidup sendiri. walaupun jalannya mungkin lebih jauh dan barangkali sesat, tapi percayalah sekurang-kurangnya itu jalan yang kita pilih. "rasa" nya memang berbeza!

selamat tahun baru 2009 aie!

Huda Luna said...

slm thn baru aie..

gile best madah aie ni..
tp kdg2 penumpang lg ssh dr memandu sbb kne jg sume brg2..


leceh..
klu jd pemandu..
kne alert + jg keselamatan penumpang sm..

Unknown said...

samat tahun baru bro..gi beli kasut baru tak?

cIk pEnNa said...

sy dan kasot tidak boleh dipisahkan!
;)

Anonymous said...

Once you really feel your anxiousness coming to a go, you are able to assist receive the emotions of be concerned manageable by controlling your inhaling. While you are anxious, your respiration level increases, which alone, may cause a heightened feeling of worry. Inhale in and out slowly and gradually, counting to a number of on each take in and exhale. In addition to reducing your respiration, in addition, it will give you one thing to target apart from the method to obtain your anxiety. [url=http://v6.com.au/fancybox/galleryconfig.asp]Hollister Sydney[/url]
Probably the most tips to prevent genital yeast infections is to make sure you clean properly when you go on a shower room. Be sure and clean across, particularly the inside folds in the vaginal area as this is where candida is most probably to increase. You need to be guaranteed to shower room day-to-day. [url=http://topsteel.com.au/admin/upload_menu.asp]Beats Headphones Australia[/url]
Prescription drugs might be used frequently to manipulate inflammation with your breathing passages. Inhaled corticosteroids like cromolyn and leukotriene modifiers are a few these kinds of drugs. Talk to your physician about what one is the best for you. You may have to attempt a number of them. [url=http://iplumb.com.au/common/client.asp]Supra Shoes Australia[/url]
Temperature has additionally been located to become an effective way in order to alleviate back again issues, specifically lumbar pain. Heat treatment method, for example home heating patches, wraps or bathing are inespensive as well as simple to complete. It's advisable to different forward and backward involving an ice pack as well as heat treatment to get the best final results. [url=http://www.musicworldonline.co.uk/employment/client.html]Jeremy Scott Adidas[/url]
To compare the grade of your plumbing or sewers as time passes, develop a movie for documents reasons. Several months later on, create the identical video clip so that you can find out if you will find any new holes or pockets that require fixing. This serves as a great way to examine your facilities. Have a look whatsoever the furnishings items you have in your living space. Even though you may possibly factor you need these, attempt to eliminate some of them. You desire to be able to produce some empty place within the room in order that the space shows up even bigger. [url=http://flexicareinc.org.au/V6%20Backup/includes/wp_login.asp]Air Max Australia[/url]

Anonymous said...

Over-the-counter ointments and creams can help you take care of a hemorrhoid flare-up. These topical ointment drugs soothe irritation in the affected area and lower agonizing puffiness. Anaesthetic lotions are also great for treating irritation using them is far much better than itching. Remember to always use these kinds of ointments in accordance with their manufacturers' guidelines. [url=http://questcollege.com.au/old-placeholder/files.html]Nike Heels[/url]
Read reviews using their company travellers before choosing your destination. Evaluate distinct testimonials and consider if they may be getting sincere. Go through between the collections and never hesitate to make contact with the individual that published the review to inquire about much more questions. Learn whenever possible regarding your location. [url=http://altag.it/Statistiche/defines.htm]Air Jordan[/url]
Understand that money isn't going to be automated if you work on the web, and also recognize that subsequent these methods for website marketing will place you in the ideal place to revenue. You possibly will not possibly become the next huge web mogul, but you confident might earn an effective residing although trying to be.Online Video Marketing Ideas To Help You Become Successful [url=http://stephenburton.com.au/_js/include.asp]Polo Ralph Lauren Australia[/url]
Steer clear of cramming your substance into 1 quick examine period. Research has shown that information is far better retained, through taking serious amounts of learn it. This can be done by booking simple examine classes from the days and nights and months, prior to an assessment. Cramming every little thing into one sitting will undoubtedly turn out to be counter-top productive. [url=http://justquotes.com.au/suntrap/new/PrinterFriendly-TBA.html]Nike Shox Australia[/url]
Article content material which will be relevant to readers. As opposed to running a blog relating to your everyday living, offer you tricks and tips to the followers to travel as well as your existence such as recipes or journey recommendations. Prospective customers will love to utilize these pointers in their own individual homes and day-to-day lives rather than just looking at about your life. When cooking food occasionally less might be a lot more. What this means is that the very next time a single will almost certainly give a liven or any other flavor enhancer for their recipe they must ensure to not devote too much. Developing a little bit can easily make a nice subtle flavoring whilst excessive can ruin the flavour. [url=http://altag.it/_interno/list.asp]Scarpe Mbt[/url]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails