Tuesday, December 02, 2008

Kita Harus Saling Memahami

Hidup bermasyarakat ini memang banyak dugaan. Bukan senang mahu memahami hati dan perasaan orang lain.Bukan senang juga untuk mengubah diri kita bagi memenuhi selera orang lain. Dalam bermasyarakat, kita memang perlu melakukan apa yang kita tidak biasa dilakukan.

Sakit hati bila memikirkan bila keadaan macam ni. Boleh pula jiran tetangga yang duduk berselang di hadapan rumah saya bermain badminton tengah2 malam buta tanpa menghiraukan perasaan jiran tetangga yang lain.Kalau bermain di dewan tidak mengapa tapi mereka bermain di tengah jalan.Betul2 berhadapan dengan rumah.Bising dan mengganggu ketenteraman orang lain yang hendak tidur. Bukan itu sahaja, siap berkaraoke pulak orang2 bujang yang duk menyewa di situ. nyalakan anjing yang sememangnya membingitkan keadaan juga mengganggu keadaan. Fikir2 la sendiri..Orang lain perlu berehat juga.Tu pun tarra tau ke tambi…(ha..kan kena sebijik tambi ngan aku)

Budak2 si tambi ni la yang ligat main badminton tengah malam2 buta. Tak tau la waktu siang diorang buat apa sampaikan badminton pun diorang tak reti nak main waktu siang. Saya paham sekarang ni mereka seronok cuti sekolah tapi takkan la berseronok sampai mengganggu jiran tetangga pada waktu malam.

Tengok..punya seronok dia main badminton...
p/s: gambar ni diambil secara curi2 dr beranda..kalau budak2 tu tau aku amik gambar diorng maunya diorang maki aku..muakakaka..


Anjing menyalak satu hal pulak..Si topekong ni plak tak paham2 nak suruh anjingnya tidur jugak waktu malam. Ni bukan main bising lagi keluarkan suara yang tak sedap tu.Sampai semua jiran keluar rumah tengok apa yang berlaku.

Wahai jiran2 ku yang dihormati, hidup bermasyarakat ni perlu ada sikap saling memahami dan bertolak ansur. Bila susah, kalau takde sesiapa di rumah, orang yang terdekat yang akan kita minta tolong adalah jiran. tapi kalau kita sendiri dah tunjukkan sikap sambil lewa, macam mana jiran akan membantu kita suatu hari nanti.Kawasan perumahan ni bukan milik anda seorang tapi milik bersama…(Oi..mak bapak aku pun ada hak tau nak bersuara pasal hak kejiranan..kih3 )

notakakikukumalu :

Dalam maksud satu Hadis ,Rasulullah saw telah menerangkan bahawa bagi jiran ada 3 hak: Jiran yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak. dan jiran yang mempunyai tiga hak. Adapun jiran yang mempunyai 1 hak adalah jiran musyrik yang tidak ada sebarang hubungan kecuali hak jiran (kemanusiaan). Dan jiran yang mempunyai 2 hak tadi adalah jiran yang Muslim dan kemanusiaan. Dan jiran yang mempunyai 3 hak adalah jiran yang Muslim dan berkerabat dengan kita.

5 comments:

Tirana said...

Sesekali kena tegur kot perbuatan diorang tu.. Suruhlah tok sidang or sapa2 yang ada authority.

miss galaxy said...

budak2 mmg nakal
tp yg bujang 2 rasenya dah tua la kan...
manusia nie x reti hidup berjiran agaknya kan..hehehe

sbr jer la ek aie..

azza_irah said...

yang..
taman umah akak ni jiran2 reti bahasa...cm anjing tak bape paham org cakap..masuk nyendeng tepi pagar...skali aritu siap masuk dlm pagar umah landing tepi keta...bukak pintu pagi nak g skolah..haa...baling ngnn selipar suh lari pun tak gerak2..

Papa-Itam said...

sabola...aie..
umie pernah rasa lebih teruk dari itu....
bila ditegur depa melenting ..tak ditegur melampau2....tensionkan....
apapun cool dan maintainkan kemachoan aie tu....

i-chimera said...

lenkali sediakan mercun yg bole meletup kuat tu... kalau bising je, bakar mercun pastu baling senyap2 kat diorg tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails