Tuesday, November 11, 2008

Jangan dipaksa soal hati dan perasaan..

Petang2 pas exam ni g ngeteh sedap gak ni..tp saya tak ngeteh la sebab saya pekena kopi panas ngan pisang goreng .Jadinya ngopi la..Sambil lepak2 boleh borak2 plan pas exam paper last nnti.Huh!memang masyuk pekena kopi panas petang2 macam ni..Nak2 pas jawab paper killer td..

Sembang punya sembang, tibe2 budak2 ni tanya soalan maut ngan saya...

Budak2 ni : Aie, betul ke ko ngan ***** (nama dirahsiakan)

Saya : Hah! wak lu..saya terus diam


Budak2 ni : Hah..kan diam tu..tandanya aie setuju siot...

Saya : No komen...diam seketika..lalu menjawab..la..kalau aku cakap tak..takut tibe2 jadi plak..hahaha..gelak jahat..

Budak2 ni : Takpe, kami sentiasa doakan,,nanti jangan lupa jemput kami..

Saya : (tak buat apa2..)tapi dalam hati dah kata hak ptuihhhhh...Saya ketawa berdekah..tapi mulut dipenuhi kerak pisang goreng..(kerak2 goreng pisang la yang paling saya suka)


Ape kehe la budak2 ni tanya soalan tu pada saya..dah tentu2 saya belum ready lagi untuk jadi merpati dua sejoli yang sanggup menghabiskan masa bercinta, berasmaradana...(tak semua la orang bercinta macam tu..bergantung pada niat la.....) dan

berkongsi hati ngan insan lain..cewah..


tapi dalam hati cakap..


“padahal aku ngah mencari gak,,hehehe,,tapi diam2 sudoh la..jangan kecoh2 dulu sebab ini membabitkan soal hati dan perasaan..cewah lagifiweeeettttt...



Bila sebut pasal ni
soal hati dan perasaan, saya teringat plak panggilan telefon dari mak saya dua ari yang lepas


Mak : Epul, abis exam bila?


Saya :
Mak lupe ye..khamis ni la mak…


Mak :
O..lupa la..tak ingat..abis tu, baliknye bile?


Saya :
Balik jumaat boleh tak mak?sebab pas exam nak lepak ngan kawan2 sebelum diorang balik kampong ni…


Mak :
Ok2. tapi mak nak bagitau ko ni.cik temah ko nak kawin 23hb ni..


Saya :
Biar betik mak? Saya gelak…


………perbualan diteruskan………


Abis je mak kol..saya terpikir gak,,,Selama saya kenal cik temah tu, dia selalu cakap pada mak saya yang dia tak nak kawin,,sampaikan mak saya carikan lelaki pun dia tak nak..tapi dalam diam2, umur yang dah masuk 50 an ni barulah dia terbuka hati untuk berkahwin..


Wahhh…saya memang terkujat waktu mak bagitau..mana taknya..dalam seusia sebegitu dia akan mendirikan rumah tangga buat pertama kali (bahasa kasar :cik temah masih anak dara la) dalam hidupnya dan mana tau dalam seusia yang sebegitu dia mendapat seorang jejaka yang ganteng seperi ari wibowo..dan saya beranggapan bahawa lelaki tersebut adalah lelaki yang paling bertuah kerana dia lah lelaki pertama yang dapat membuka hati cik temah untuk sama2 menempuhi alam kehidupan bersama..


Saya berkira2 bahawa inilah kebahagiaan yang saya rasa cik temah akan kecapi kerana ianya telah melibatkan penyatuan hati dan perasaan yang pada saya beliau tidak memaksa hati dan perasaan beliau kerana dalam seusia sebegini beliau masih sanggup berkongsi perasaan bersama insan lain…


Saya doakan cik temah dan bakal suaminya akan menikmati kehidupan yang lebih sempurna lagi…


Dan lagi…doakan saya gak supaya mendapat jodoh yang terbaik pada suatu hari nanti walaupun pada ketika ni tak terfikir lagi ke arah tu .. (eh,,ye ke tak pk lagi?) hehehehe..


notakakikukumalu :

QS. An Najm (53): 45
dan bahwasanya Dialah yang menciptakan berpasang-pasangan laki-laki dan perempuan,

QS. An Naba’ (78): 8
dan Kami jadikan kamu berpasang-pasangan,

Siapa saja yang tidak berpasangan, ia menyalahi fitrahnya. Akan muncul kerinduan yang tidak bisa dibendung, dan jika penyalurannya salah bakal memunculkan masalah di kemudian hari.

4 comments:

miss galaxy said...

jodoh mak temah dah smpi la 2..hehe
jgn di tny soal jodoh..betul x??

trun awk bile
tggu buah ati masuk minang QAH..hehe

Anonymous said...

wah..bestnyer singgah kat blog ni...sampaikan salam kitaorang untuk cik Temah.... TAHNIAH...., pada 22 hb kak Fiqah terlibat dgn persembahan sempena hari penyampaian sijil Tadika...jadi tak dapat balik JB la kot...ahaks

ah tok said...

Jangan letak harapan pada seseorang. Harapan itu akan membawa kepada penyatuan. Oleh itu, buat biasa-biasa je. Sampai target, bina pelamin buatan orang kampung. Hahaha!

:: Cikgu Wiween :: said...

biasa la tu aie. jodoh di tgn Allah. kalo Allah kata jodoh makcik temah tu pd usia 50an. dlm usia tu la dia akan kawin. sama2 doakan la dia. :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails